Geschat wordt dat ongeveer 30% van de Nederlanders slecht slaapt!

Persoonlijk denk ik dat het hoger is, want wat is nou een perfecte slaap??

Het aantal uren en de kwaliteit van de slaap zijn belangrijk. Het is een goede zaak als je binnen 30 minuten in slaap bent en bij elkaar opgeteld niet meer als 20 minuten wakker bent tussen het moment van in slaap gaan en wakker worden om op te staan.

Gemiddeld slaap je 7-9 uur per dag (leeftijd 25 tot 60/65)

 

Een slechte nachtrust heeft een vervelende invloed op je hormoon-, je immuun- en je neurotransmitters systeem, met als gevolg dat er een disbalans ontstaat in je lichaam en geest.

Gevolg: concentratieproblemen

                missen van creativiteit

                reactiesnelheid

                geheugenverlies

                humeurig

                tegenslagen zijn nog moeilijker te verwerken 

                gewichtstoename

                                                                                                                                                                  

Hoe komt dat nou dat slaapprobleem? 

Er zijn een aantal redenen, vaak ook redenen waaraan niet eens wordt gedacht!

 

STRESS fysiek en mentaal

Veel en intensief sporten - allergiën -  bacteriën, schimmels, parasieten - ontstekingen - belasting van zware metalen  geven allemaal stress in het lichaam.

Maar ook, ongezonde relaties (ook in werksfeer) - angst - onzekerheid  - depressies - ontevredenheid - geldproblemen .

Al het bovenstaande kan de aanmaak van cortisol verstoren. Cortisol is het  "alert" hormoon en heeft ten alle tijde voorrang omdat het ons alert maakt voor gevaar en ervoor zorgt dat we kunnen vechten of vluchten. 

Door lange aanwezigheid van stressfactoren blijft de cortisolspiegel te hoog en kan het systeem geen melatonine maken om in slaap te vallen.

Heb je wel eens het gevoel dat je de "uitknop" niet kan vinden als je op bed ligt? Nou dat dus.....!

In de ochtend is je cortisol te laag en kun je haast je bed niet uit!

 

BIORITME ofwel een verstoord bioritme is in deze moderne tijd ook wel een probleem. 

Het natuurlijke licht zorgt namelijk voor de aanmaak van serotonine ( neurotransmitter, het ik voel me prettig hormoon ) Zodra het donker wordt, is dit een teken voor het systeem dat uit serotonine - melatonine (slaaphormoon) moet worden gemaakt!

Echter niet natuurlijk licht, beeldschermen, feestjes, onregelmatige diensten enz zorgen ervoor dat dit effect heeft op je hormoonhuishouding. Het bovenstaande ritme wordt totaal in verwarring gebracht. Helaas heeft dit ook gevolgen voor je immuunsysteem!

 

VOEDING ofwel ongezonde voeding (ongezonde darmen zorgen voor verminderde voedingsopname)  of onvoldoende vertering van voeding is er onvoldoende van het eiwit tryptofaan beschikbaar. Gevolg minder serotonine, minder melatonine! 

Bij ongezonde darmen met veel ontstekingen, wordt het tryptofaan als ontstekingsremmer gebruikt, waardoor er wederom minder serotonine/melatonine wordt aangemaakt!

 

Slaaptekort zorgt ook voor meer aanmaak van het honger stimulerend hormoon ghreline en voor minder aanmaak van het hongerremmend hormoon leptine.

Dus dat betekent overdag meer honger! Daar komt bij dat verminderde nachtrust zorgt dat er minder vetcellen worden afgebroken, deze worden namelijk tijdens de nachtrust als "energiebron" gebruikt. De energie zorgt voor de reparatieprocessen (herstel) en ondersteuning van het immuunsysteem.

Slecht of weinig slaap kan dus bijdragen tot overgewicht

 

Samengevat: Optimaliseer je voeding en minimaliseer suikers (hoog insulineniveau belemmert melatonine productie) , zorg voor beweging en ontspanning, zorg voor natuurlijk licht, zorg voor duister (vermijdt onnatuurlijk licht), vermijdt indien mogelijk stress!

 

Kruiden die kunnen helpen: Passiebloem - Valeriaan - Citroenmelisse - Hop 

 

SLAAP LEKKER!!

 

Angelien Theunissen

Orthomoleculair adviseur